ورزش نرمش سلامتی

برای اینکه بدنی همیشه آماده داشته باشیم، باید کنار ورزش، خیلی چیزها رو داشته باشیم. باهم یاد بگیریم...

ورزش نرمش سلامتی

برای اینکه بدنی همیشه آماده داشته باشیم، باید کنار ورزش، خیلی چیزها رو داشته باشیم. باهم یاد بگیریم...

چطوری سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟

سیستم ایمنی سپری مقاوم در برابر انواع عفونت و عوامل بیماری‌زاست. با توجه به شیوع ویروس کرونا و بر اساس مطالعات مختلف، تقویت این سیستم می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا هم موثر باشد.

زمانی که یک عامل بیماری‌زا وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی تمام توان خود را برای دفع آن به کار می‌گیرد و به گفته متخصصان، سیستم ایمنی از ارگان‌های مختلف بدن حمایت کرده و به این ترتیب مواد مضر را از طریق سیستم‌های تنفس، گردش خون، کلیه‌ها، روده و پوست از بدن خارج می‌کند.

برخی عوامل مانند سن، ژنتیک، عوامل محیطی و سابقه بیماری در عملکرد سیستم ایمنی موثر هستند، اما از مهمترین و اصلی‌ترین عوامل در تقویت این سیستم ضروری، سبک زندگی است که شامل سبک رفتاری و تغذیه‌ای می‌شود.

  

سبک رفتاری :

خواب کافی :

خواب کافی و باکیفیت شبانه یکی از مهمترین روش‌های تقویت سیستم ایمنی است.بهترین زمان خواب در حال حاضر بازه بین ساعت ۲۳ الی ۷ می‌باشد. فوائد خواب شبانه مناسب، برای سلامتی بدن و تقویت سیستم ایمنی بسیار حائز اهمیت است.

ورزش و تحرک :

مطالعات نشان می‌دهد برای تقویت سیستم ایمنی به ورزش حرفه‌ای و شدید نیاز نیست؛ بلکه یک پیاده‌روی سبک روزانه حتی در محیط خانه و یا انجام نرمش‌های سبک صبحگاهی در منزل نیز به میزان قابل توجهی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

پرهیز از ترس و استرس :

بدون شک استرس یکی از عوامل تهدید کننده سلامت است و بر اساس بسیاری از بررسی‌ها استرس مزمن به‌آزادی هورمون‌های استرس در بدن منجر می‌شود و سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد

همچنین ترس بش از حد باعث تضعیف بدن و قدرت ایمنی می‌شود.

تغذیه مناسب :

یکی از بهترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی، داشتن یک رژیم غذایی سالم است توصیه‌ها در این زمینه بسیار زیاد است اما در کل می‌توان اشاره کرد که مصرف مناسب و کافی از همه سبدهای هرم غذایی در طول روز، نقش موثری در افزایش ایمنی بدن خواهد داشت.

ویتامین‌ها :

مصرف روزانه یکی از مرکبات، سیب، هویج، کیوی، آناناس، لیمو، نارنج و… به دلیل دارا بودن ویتامین‌های A، B، C و نیز بهره‌مندی از نور خورشید و یا مصرف تخم مرغ کامل پخته شده به جهت دارا بودن ویتامین D در افزایش سپر ایمنی بسیار مهم است

آنتی اکسیدان‌ها :

مصرف زردچوبه، انواع سبزیجات، سیر… با خاصیت آنتی اکسیدانی خود توان دفاعی بدن را افزایش می‌دهند.

مایعات :

مصرف مناسب و بموقع از مایعات خصوصا آب سالم ( جوشیده خنک شده ) و یا آب میوه‌های طبیعی ( در حد کنترل شده ) به سلامت بدن بسیار کمک خواهد نمود.

چی نخوریم :

با حذف مصرف فست فودها خصوصا سوسیس و کالباس و نیز کاهش جدی مصرف شیرینیجات می‌توانیم از ضعیف شدن قدرت دفاعی بدن جلوگیری نمائیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد